Liga otevřených mužů letos již poosmé zorganizovala kampaň Suchej únor. Ti, kteří se k akci přidali, měli za úkol vydržet měsíc bez jediné kapky alkoholu. Pokud to celých dvacet devět dní nevydrželi, získali podnět k přemýšlení nad svým vztahem k této návykové látce.

Kampaň Suchej únor pomohla zúčastněným prověřit jejich vztah k legální droze, mohli tak získat významný podnět ke změně zaběhlých návyků. Podle zahraničních zkušeností s podobnými kampaněmi zvolní s pitím po měsíci bez alkoholu až šedesát procent přihlášených. Abstinence s sebou přináší mnohé benefity, například zlepšení fyzické kondice a nálady, abstinující mohou získat více energie a času na koníčky. Lidé, kteří jsou takzvaně na suchu, rovněž lépe spí.

Každoroční projekt Suchej únor již zná asi sedmačtyřicet procent obyvatel České republiky, letos se devět procent Čechů rozhodlo k výzvě připojit. Mohli tak udělat i veřejně, pokud se zaregistrovali na webu www.suchejunor.cz. Organizátoři si pro účastníky připravili také webovou mapu kaváren a restaurací, kde je dobře i na suchu.

Kampaň podpořilo několik odborných institucí, například Národní ústav duševního zdraví nebo BESIP. Velké firmy, jako například T-Mobile, uLékaře.cz nebo Economia, pomohly svým zaměstnancům, kteří se chtěli k Suchému únoru přidat. Organizátoři spolupracovali i s Národní linkou pro odvykání, na kterou mohou zavolat ti, kteří měsíc bez alkoholu nevydrželi.

Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s organizátory Suchého února zrealizovalo výzkum, který měl mapovat spotřební chování Čechů v oblasti konzumace alkoholu. Podle výsledků průzkumu veřejného mínění agentury Median pije přes míru jeden milion obyvatel České republiky. Šedesát procent Čechů má v blízkém okolí někoho, kdo má viditelné problémy s alkoholem. Každý dvacátý člověk pak pije alkohol pravidelně před spaním. Došlo ale i k některým pozitivním změnám ve veřejném mínění, například téměř polovina lidí (devětačtyřicet procent) pití nepovažuje za “trendy” záležitost.

V západních zemích je střízlivost čím dál více normální. Platí to především u mladších generací. Tento trend si pomalu nachází cestu také k nám, ale bude to ještě chvíli trvat. Suchej únor je způsob, jak tomu jít pozitivně naproti a každoročně na sebe nabaluje víc a víc účastníků, kteří si benefity abstinence pochvalují,” okomentoval situaci Josef Petr, ředitel pořádající organizace Liga otevřených mužů.

"Závislost není jediný možný problém. Málo se například ví, že nadměrné a pravidelné pití zvyšuje také riziko rakoviny, infarktu nebo psychických poruch. Léčba těchto onemocnění je následně extrémně nákladná, a ne vždy se žádoucím výsledkem," popisuje Denisa Kalousková ze Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra, generálního partnera letošního ročníku.

 

Copyright © 2020 - Spolek KOLUMBUS