Z projektu SPOLU mají užitek posluchači vysokoškolské psychologie i pacienti psychiatrických zařízení. Studenti psychologie zajišťují zajímavý volnočasový program lidem, kteří se v nemocnicích léčí s duševní poruchou, případně jim nabízí „léčbu slovem“ neboli neformální rozhovory, například o jejich nemoci. Pacienti se méně nudí a je o ně lépe postaráno. Studující získávají zajímavou praxi, která jim pomůže prohloubit jejich odborné znalosti.
Cílem projektu je přispívat ke zkvalitňování poskytované zdravotní péče. Širším cílem je pak napomoci destigmatizaci duševních onemocnění a prohloubení celkové informovanosti veřejnosti o psychických nemocích. Aktivity zúčastněných studentů mají příznivý vliv na pacienty, kteří získávají větší víru ve vlastní schopnosti, jejich návrat do běžného života se stává snadnější a jejich naděje na zotavení roste.
Projekt vznikl v Brně roku 2012 jako studentská iniciativa, nyní volně spadá pod Národní ústav duševního zdraví. Jedná se o inovativní a v Evropě ojedinělý koncept navazující na připravovanou reformu psychiatrické péče v tuzemsku. Z aktivity určené původně pro deset studujících vznikl největší projekt České asociace studentů psychologie, který aktuálně nabízí možnosti dobrovolničení více než sto padesáti lidem. Dobrovolníci iniciativy SPOLU nyní působí v pěti městech a zajišťují celkem padesát volnočasových aktivit. Pacientů, kterých se dotkly jejich aktivity, je odhadem již více než 1500.
Projekt je přínosný pro studenty i proto, že díky němu získají důležitou praxi, která jim pomůže při hledání práce po dokončení studia. Komunikace s pacienty jim umožní získat vhled do vnitřního světa lidí s psychickou nemocí, následně vede i ke zvýšení empatie vůči takto nemocným.
Studentští dobrovolníci si v rámci projektu mohou vybrat ze tří typů pomoci. Mohou pomáhat konkrétnímu pacientovi a sloužit jako jeho průvodce léčbou, vysvětlit mu okolnosti léčby a seznámit ho s jeho onemocněním. Jiní dobrovolníci mohou vytvářet volnočasový program skupině pacientů. Mohou jim předčítat literaturu, provádět je autogenním tréninkem nebo je například učit vařit. Někteří studující si mohou vybrat třetí typ dobrovolnictví, který spočívá ve vytváření zpráv pro zdravotnický personál popisující chování a výkon pacientů v rámci edukačních skupin, individuálních nebo skupinových sezení s psychologem atd.