V rámci probíhající reformy psychiarické péče vzniká mnoho nových Center duševního zdraví napříč republikou. Co to vlastně je, Centrum duševního zdraví? Východočeská organizace Péče o duševní zdraví vytvořila zajímavé video, ve kterém svá centra představila.
Ilustrace: sebevrazdy.cz .
Pracovní skupina Prevence a výzkum sebevražd z Národního ústavu duševního zdraví spustila v rámci projektu ImpleMENTAL ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví nový web, který se věnuje prevenci sebevražd. Na internetu je ho možné najít pod adresou https://sebevrazdy.cz. Provoz autoři zahájili 10. září, u příležitosti Světového dne prevence sebevražd.
Pracovníci z NUDZ o svém novém projektu uvedli: „Web Prevence sebevražd nabízí informace o tom, kde v riziku sebevraždy nalézt pomoc, poskytuje tipy, jak téma sebevraždy otevřít v rozhovoru a do budoucna chce přinášet také příběhy lidí, kterým se podařilo krizi překonat a najít důvody a věci, pro které žít, ale také rozhovory s odborníky, kteří přichází s tématem sebevraždy do kontaktu.“ Obsah bude postupně přidáván na web.
Iniciativa Blázníš? No a! pokračuje v úspěšných osvětových seminářích určených studentům a pedagogům středních škol i v letošním roce. Kurzy jsou určené posluchačům ve věku patnácti až dvaceti let – toto období je pro budoucí duševní zdraví klíčové. Studenti zjistí, jak pečovat o svou mysl, o svou psychiku. Organizátoři seminářů uvedli: „Vzdělávací, zážitkový a interaktivní program primární prevence pro pedagogy, třídní kolektivy, žáky a studenty. Rozvíjíme dovednosti, znalosti a postoje v oblasti péče o duševní zdraví. “
Pořadatelům se podařilo rozšířit workshopy prevence v oblasti péče o duševní zdraví skoro po celé republice. Týmy lidí, kteří absolvovali vzdělávací kurzy Blázníš? No a! pracují v Praze a dále v Karlovarském, Ústeckém, Libereckém, Plzeňském, Jihočeském, Středočeském, Olomouckém, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji. Od nového školního roku nemusí bez informací zůstat ani studenti z kraje Vysočina. „Koukněte na mapu na www.blaznis-no-a.cz u koho si ve vašem regionu můžete o tento obohacující interaktivní zážitek pro sebe či pro své žáky říct,“ napsali organizátoři.
Lidé, kteří si sami prošli duševní poruchou a naučili se i přes nemoc žít kvalitním životem, v poslední době začínají mnohem častěji přednášet na Vysokých školách v České republice. Již rok probíhá projekt výuky nových peer lektorů na Vysoké škole polytechnické Jihlava (VŠPJ) v rámci Katedry sociální práce. Peer lektory zapojila do své výuky také Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity.
V České republice byla pozice peer lektora poprvé zavedena Centrem pro rozvoj péče o duševní zdraví (CMHCD). První peer lektoři byli vyškoleni v roce 2013/2014 v rámci projektu „Zapojení uživatelů péče do vzdělávání v oblasti péče o duševní zdraví,“ vyškoleno bylo prvních deset lektorů.
Napsal Pavel Oulík. Ilustrace: Pixabay.com
Marek pomalu procházel svou knihovničku a hledal knihu, která by mu udělala dobře v tuto večerní hodinu. Překvapilo ho, když na předposlední stránce knihy povídek od Roalda Dahla chybělo několik písmenek. Marek se zamyslel a pustil se do hledání dalších děl od slavného spisovatele. Nenašel v nich nic, co by mohl označit za stopu. Nechybělo v nich ani písmeno. Místo toho začal prohledávat knížky, které byly knize povídek nejblíže. A narazil hned na několik zvláštností. V knihách chyběla ze začátku písmena, a jak se Marek dostával blíže, začaly chybět i celé věty.
Strana 5 z 53